24 januari 2011

Recept van Richard voor Sayur Lodeh Betawi

Dinsdag 18 januari gemaakt en met veel genoegen gegeten. 'sAvonds kwam ik Richard tegen in het H.F. Witte Dorpshuis en meldde hem dat ik weer zo lekker had gegeten. Hij zat te glunderen. Ik verheug me nu alweer op de kookles volgende maand. Eerder gaf ik al aan dat ik het Indisch koken had geleerd van Richard Rothe. Hier geef ik graag aan hoe ik de Sayur heb gemaakt.
Eerst moet je een aantal ingrediënten heel fijn snijden. Eigenlijk moet je het in een oelekan fijn stampen tot het een brei wordt. Ik heb besloten om een oelekan te gaan kopen. Maar dinsdag heb ik het nog heel fijn proberen te snijden en hakken:
2 uien, 5 teentjes knoflook, een stukje trassi, en 5 kemirinootjes, 2 rode pepers. Dit was naar wat ik in huis had; het recept van Richard is iets afwijkend, maar voor de smaak maakt het niet zo veel uit denk ik.
Dat samen heel fijn gemaakt en er vervolgens nog 2 theelepels ketoembar en een schepje suiker aan toegevoegd.
Een blikje Santen in de pan opwarmen en daarin de fijngemaakte ingrediënten koken samen met 1 stengel sereh, 2 cm gekneusde laos en 3 blaadjes djeruk purut. Hier gaan straks alle andere ingrediënten bij, dus niet een te kleine pan gebruiken.
In een grote pan breng je wat water aan de kook.
Een stuk winterpeen in klein stukjes snijden, wat spitskool snijden en wat sperziebonen schoonmaken en in stukjes snijden. Even blancheren in de pan met het hete water en dan samen met een blikje bamboespruiten (eerst uit laten lekken) ook in de pan met de kokende Santen doen.
Een plak Tempeh (of een stuk tahoe) in stukjes snijden en bakken in een koekenpan met olie. Olie uit laten lekken. De gebakken tempeh of tahoe gaat ook bij de Santen. (Ik had geen tempeh in huis, en heb gemerkt dat het met Tahoe ook goed smaakt, maar het moet eigenlijk met Tempeh).
Als alles is doorgekookt vis je de sereh, blaadjes djeruk purut en de stukken laos eruit. Met zout en suiker op smaak brengen.
Serveren met rijst.
Je kunt het heerlijk combineren met Rendang. Dat recept zal ik ook in een Bloggie opnemen. Overigens raad ik iedereen die dit wil maken aan om eens lekker les te nemen bij Richard Rothe bij WVT. Leuk en leerzaam!

Geen opmerkingen: