16 oktober 2023

Eitjes halen en varkenspoot

 

Roos eet een bammetje

Het was gisteravond laat geworden voordat we met de trein vanuit Den Bosch weer in Wijhe waren, maar we hoefden gelukkig niet over te stappen. Vanmorgen zouden we naar de Vennerij gaan voor een mooie wandeling en inkopen doen. Daarbij hadden we gepland om mijn nieuwe track te gaan doen met de extensies door landgoed Rechteren en over het Willemspad. En zo geschiedde want we haalden keurig de buurtbus naar Vilsteren vanaf station Dalfsen en liepen door het zonnetje de nieuwe route, althans voor Roos nieuw. Ze was gepast onder de indruk tot we het haar bekende deel bij het heide veldje bereikten. Maar eerst natuurlijk de Vennerij. In het gezellige onderkomen, een voorheen paardentrailer knaagden we onze bammetjes weg en laadden we de rugzakken met dozen eieren en bakjes tomaten. Roos nam een reusachtige krop andijvie naast de eieren. We maakten een praatje met de eigenaars en kochten ook wat varkensvlees in, ik had zin om binnenkort erwtensoep te maken en daar heb ik graag een poot en krabbetjes voor en die hadden ze, maar ook een pak varkensgehakt waarmee ik weer eens paté wil gaan maken, verheug ik me nu al op. Toen verder met de wandeling die inderdaad snel in het gebied van Rechteren kwam en bij het heideveldje van Roos. Dat blijft toch wel een raadselachtig stukje schoonheid met het vennetje en de libellen die nog steeds in tandem eieren aan het afzetten waren, een bijzonder fenomeen om te zien hoor. Verderop kwamen we een bosbeheerder tegen die aangaf dat hij ook zo graag in de natuur verkeerde, kortom plezier in het werk. Het Willemspaadje waar een stel grootouders in de weer waren met twee kleinkinderen en visnetjes. Wij gingen even op het bekende bankje zitten genieten.En dan verder naar station Dalfsen en Zwolle. Daar namen we afscheid met een: "tot woensdag", want dan gaan we naar Mariska met de kinderen.
 

Geen opmerkingen: