31 oktober 2023

Een kostbare minuut

Bruggetje over de Regge

Lemele, een plaatsje dat ik al vele jaren ken, het ligt tussen Ommen en Nijverdal op de etappe van het Pieterpad, een ferme etappe die mij zelfs vroeger wat te lang was, meestal liep ik van Ommen naar Hellendoorn en nam daar de bus naar Nijverdal. Maar sinds we het busje naar Vilsteren regelmatig nemen realiseer ik me dat je met dit busje ook naar Lemele kunt reizen en zo geschiedde dat vandaag, heerlijk die oude route lopen van Lemele over de Lemeler berg en de Archemer berg, een prachtig stuk Salland.
Dus vanmorgen bijtijds opgestaan en lekker met z'n tweetjes ontbeten en bijtijds naar het station. Daar aangekomen checkte ik onoplettend direct in, en ja hoor, het was 1 minuut te vroeg en dus vol tarief terwijl ik buiten de spits gratis reis. Viel gelukkig mee want bij de overstap naar Arriva in Zwolle ging het Dalvrij abonnement weer in, dus verder geen kosten. En die paar centen mochten overigens de pret niet drukken want het zou een meer dan schitterende wandeling worden.
In Ommen is de aansluiting op het buurtbusje naar Dalfsen gelukkig niet zo krap, je kunt in Wijhe de trein van 9 uur nemen en als die niet al te veel vertraging heeft haal je de trein naar Ommen en dan kun je het buurtbusje eigenlijk niet meer missen. Het kwam keurig op tijd op de halte en zette me zo rond 10 uur af bij de halte Theehuis in Lemele, vandaar leidde "Truus" van Komoot me over een door Komoot bedachte track naar Ommen. Uiteraard over de Lemeler berg en even verderop over de weergaloze Archemer berg en wat is ons land daar toch ongelooflijk mooi. Het was er verlaten en in de wijde verte geen teken van onze "beschaving" als elektriciteitsmasten of flats. Ik liep intens te genieten.
Eenmaal uit het gebergte van het Salland kwam ik via een groot recreatiepark bij de Regge de grote beek van het Salland. Deze volgde ik een flink stuk en bij een fraaie ophaalbrug voor fietsers en wandelaars kwam ik aan de andere oever en vervolgde de route die uiteindelijk op bekend terrein kwam en op station Ommen. Was een heerlijke wandeldag geweest met mooi droog weer. 
Toen ik in de trein naar Bilthoven zat bleek dat ik echt geboft had met het weer want op de Veluwe en verder had het geregend terwijl ik echt geen druppel heb gevoeld. Via het bos liep ik naar huis om de 15 kilometer voor de dag nog vol te maken.  

Geen opmerkingen: