11 juli 2021

Hoe gaat het inmiddels met Ahold?

 


Naar ik dacht heb ik enige tijd geleden van Martijn een boek gekregen over de rampspoed die over Ahold viel; dat boek heb ik de afgelopen dagen intensief onder handen genomen en getracht enigszins te doorgronden. Nu gaat het over de financiële problematiek die ontstond toen de verwachtingen rond een almaar toenemende stroom van overnames helaas niet de verwachte en vooral ook beloofde voorspoed en winstgroei opleverde die voorzien werd. Bij lezing van het boek voelde je de rampspoed gewoon aankomen; steeds groter, het kon niet op gewoon; men overschreeuwde elkaar en bovendien kreeg de top van het management er persoonlijk belang bij. Intussen werden ook overeenkomsten gesloten die gewoon rammelden en werden niet waarheidsgetrouw aan de accountants gemeld: een doodzonde in het bedrijfsleven. 
Achteraf is iedereen wijs natuurlijk en lijkt het toch vooral dat men door het zelf gecreëerde momentum steeds meer Schwung in de financiële molen blies en dat houdt natuurlijk een keer op. Ik raakte er behoorlijk gedeprimeerd van en dat kwam nog eens bovenop het akelige gevoel dat ik steeds meer krijg voor wat betreft de beteugeling van de klimaat ellende die in toenemende mate manifest wordt.
Ergens in de loop van de zondag ging mijn telefoon piepen; een reclame boodschap van Albert Heijn; daar is in ieder geval niks mis mee heden in 2021; gelukkig maar. Ik moet er soms aan denken dat de eerste Albert Heijn, de start van dit megaconcern net als mijn voorouders van mijn grootmoeder Sientje uit Oostzaan komen. Ik geloof zelfs dat mijn overgrootvader Aldert met deze Albert op school heeft gezeten. Mijn overgrootvader had een "gloedfabriekje"  en produceerde hete kooltjes voor in de stoof en warm water om de was mee te doen. Albert Heijn had een kruidenierswinkel en liet kruidenierswaren rond brengen met een hondenkar. Zo liep het leven, meer dan 100 jaar geleden.
's-Avonds wat gebridged op stepbridge met Roos en afgesproken om morgen te gaan wandelen op de Veluwe. De gedachte alleen al stemde mij weer vrolijk.

Geen opmerkingen: