15 juli 2021

Frans Timmermans

 Frans Timmermans is een van die politici die een groot respect afdwingt. Inmiddels maakt hij al een fors aantal jaren deel uit van de Europese commissie en wel als Europees commissaris. Hij heeft inmiddels zijn nek fors uitgestoken voor hetgeen momenteel de hele wereld ernstig bedreigt: de klimaatverandering. Hij neemt, mijns inziens geheel terecht een bijzonder stevig standpunt in voor wat er moet gebeuren; ik heb grote bewondering voor hem. Hij zegt ook: "dit moet gebeuren, en wie vindt dat het anders moet, laat maar weten hoe dan", waarbij hij nadrukkelijk stelt dat het effect moet zijn dat een alternatief wel naar de afspraken moet zijn: "55 % reductie in 2030 en 0 % emissie in 2050. Groot gekrakeel van de landen met autoproductie en landen die op kolen stoken en wie niet. Al die zielepoten die niet zonder noem maar op kunnen zijn de dupe; ja ja.
Helaas ben ik niet erg optimistisch over de toekomst v.w.b. het klimaat; ik ben er helaas van overtuigd dat het al (veel) te laat is; er hebben zich niet terug te draaien mechanismen ingezet die de klimaatcrisis verergeren; de permafrost in Rusland, het Amazone gebied, het ijs op Antarctica en Groenland en vast meer. Timmermans geeft mensen zoals ik de zelfde draai om de oren als degenen die al die maatregelen overdreven vinden. Dat is de reden dat ik buitengewoon respect voor hem heb. 

Geen opmerkingen: