08 oktober 2024

Geen kastanjes

 vanmorgen moest ik een rondje doen door het dorp, eerst naar de kerk waar een grote container staat waarin het oud papier gedumpt kan worden, wordt keurig verzameld en gesorteerd door vrijwilligers van de kerk en de kerk krijgt een zekerbedrag voor dit oud papier, afval van de huidige maatschappij. Ik reed verder door het dorp langs een mini-biebje, dit keer niet om te scoren maar juist om wat boeken af te geven. Vaak zitten die biebjes helemaal stampend vol, maar deze had ruimte zat voor de boeken die ik kwijt wilde. Verder door naar de Hubo om een paar werkhandschoenen te kopen om Roos te kunnen helpen bij het verplaatsen van de enorme hoeveelheid stenen die zijn vrij gekomen uit haar tuin die herschapen gaat worden van parkeerplaats naar vijverhoudend en meer tuin en opvang van hemelwater. Op de terugweg kwam ik langs ons oude huis aan de Hoflaan en keek ik naar het oude kastanjeboompje dat daar gelukkig nog steeds staat ondanks dat het huis inmiddels alweer voor de tweede keer na ons vertrek van eigenaar is veranderd. Het boompje heeft nooit echt gefloreerd, hadden we het in de tuin van mijn ouders voorgetrokken daar werd het in 1981 door mijn vader meegenomen en hebben we het geplaatst ergens onder de beuk. Omdat het maar niet groeide heeft Anneke het door een professionele tuinman laten verplaatsen naar een zonniger plek in de tuin, maar ook daar kwam het niet echt uit de verf. En vandaag stond het reeds geheel kaal, zonder bladeren maar ik zag ook geen kastanjes liggen. Toen realiseerde ik me dat ik dit jaar nog slechts 1 keer ergens 1 kastanje heb zien liggen terwijl er in deze tijd altijd tientallen plat gereden exemplaren op de weg lagen. Het sterke vermoeden steeg bij mij op dat het wel eens aan het geringe aantal insecten kon liggen en dat er geen bestuiving van de kastanjebloemen heeft plaatsgevonden zoals dat in vroeger jaren gebruikelijk was.

Geen opmerkingen: