16 oktober 2024

Eens in de 80.000 jaar


 Inmiddels ben ik wel een beetje gewend om in die enorme tijdstermijnen te denken, dat komt door het boek "Oerland", van Thomas Halliday, maar eens in de 80.000 jaar blijft toch wel een heel lange periode waarbij ik echt even heb stilgestaan, dat is de periode die de komeet die heden zichtbaar is aan de avondhemel  nodig heeft om de zon te ronden. Deze komeet wordt aangeduid met de naaTsuchinshan-ATLAS. De laatste keer dat hij in de buurt van de zon was, was in de tijd dat de moderne mensen, de Cro Magnons samen met de Neanderthaler mensen rondliepen in deze streken. En hoe het er over 80.000 jaar uit zal zien, wanneer hij opnieuw de zon nadert en wellicht zichtbaar zal zijn vanaf de aarde, is nu niet voor te stellen, een "afgrond van tijd" voor ons mensen, maar niet voor een paleontoloog overigens, die denkt in vele miljoenen jaren.
Ik vroeg aan voormalig buurman Hisso of ik misschien weer een foto van deze komeet via zijn vader zou kunnen krijgen zoals een vorige keer, inmiddels alweer ruim vier jaar geleden (wat vliegt de tijd!). Hisso zou een collega vragen die, naar hem bekend onlangs foto's had gemaakt van de komeet. Dat was kennelijk geen enkel probleem en ik kreeg direct een fraaie foto, genomen op de dag van gisteren vanuit Havelte. Deze foto is gemaakt door Jacob Kuiper, met toestemming geplaatst, waarvoor dank!

Geen opmerkingen: