17 december 2020

Aan de wandel met Capelli

Peter C. aan de wandel

 Eerst aan de koffie natuurlijk, met een sneetje krentenbrood; daar begonnen we mee. We hadden elkaar lang niet ontmoet mijn oude klasgenoot van de middelbare school, Peter C. En dan zet je het gesprek gewoon weer voort. Inmiddels waren we beiden weer een aantal kleinkinderen opgeschoten en ik zelfs een aantal (donor)kinderen. Maar dat vormde toch niet de hoofdlijn van ons als twee oudere heren. Dat was natuurlijk de grote grijze wolk, veroorzaakt door zo'n piepklein "organisme", dat het zonder gastheer niet eens kan redden: het Covid. Het heeft met name voor Peter, die voor zijn welbevinden erg afhankelijk blijkt van regelmatig gestructureerd contact in de vorm van werkvergaderingen en anderszins een zodanig groot gemis dat hij er depressief van wordt. Een ontmoeting was dan ook in zekere, zij geringe mate een therapeuticum. In ieder geval erg genoeglijk.
Peter is bepaald geen wandelaar maar realiseert zich wel degelijk dat lichaamsbeweging belangrijk is; ben ik het niet, dan is het wel zijn dochter die hem dat regelmatig inpepert. Maar we gingen toch even aan de wandel. We gingen naar de ingang die ik meer dan 25 jaar als zodanig heb bewandeld. de ingang bij de Houdringhelaan, vlakbij de Hoflaan waar ik zo lang tot mijn plezier heb gewoond en waar mijn kinderen zijn opgegroeid. We liepen een klein rondje; dat vond Peter gezien zijn conditie wel genoeg en we namen afscheid bij de auto. Peter vertrok weer en ik liep nog even een stevig stuk door het bos en aansluitend nam ik de fiets en ging ik bij de zuivelboerderij e.e.a. inslaan. Ik kwam boer Dirk nog tegen op het erf en vertelde hem dat ik zijn vee er zo prachtig bij vond staan. Het blijkt dat kennelijk door het buitenleven de melk van de koeien een hoog vet- en eiwitgehalte hebben; de smaak vind ik dan ook onovertroffen; Dirk zei nog met een grap dat je er een lepel in rechtop kunt laten staan. Dat is natuurlijk niet het geval voor de melk maar wel bijna voor de yoghurt en zeker de kwark. Die hele zuivel reeks van Dirk is van ultieme kwaliteit. En aangezien ik graag rauwe melk drink neem ik dan ook de moeite om 2 keer in de week langs te gaan met mijn twee emmertjes. En ook voor dochter Joke en buurvrouw haal ik zuivel. Voor Roos haal ik vaak kwark.

Geen opmerkingen: