16 juni 2011

Niet meer gewend aan een regenbuitje

Eigenlijk mag ik het niet zeggen, maar ik vind de druilerigheid van hedenmorgen wat troosteloos. Eindelijk wat regen zullen boeren en natuurbeheerders zich verzuchten, en ze hebben natuurlijk gelijk. Naar ik vernam is er inmiddels ruim 20 cm te weinig regen gevallen; het verbaast me dan ook dat er nog aardappels kunnen worden geoogst, maar dat terzijde.
Eigenlijk had ik nu aan de wandel willen zijn om verder "ab zu specken" zoals de Duitsers dat zo plastisch kunnen uitdrukken. Van een Duitse vriendin kreeg ik ooit het "FDH dieet", oftewel "Friss die Hälfte"; toevallig hebben we elkaar een paar weken geleden weer eens opgezocht in Hamburg, vandaar de foto uit het restaurant waar we met z'n drietjes hebben gegeten. Het FDH dieet, in combinatie met veel wandelen is nu mijn opdracht om weer onder de tachtig kilo te komen en dat komt er vandaag niet van tenzij ik mij verman en met "palatu" de regen in ga.

Fress die Hälfte in Hamburg
Voeding en beweging: items die voor mij met elkaar samenhangen met gezond en ontspannen leven. Eten doe je niet alleen om de machine op gang te houden maar ook voor "de lekker". Bewegen eveneens, dat doe je niet alleen maar om van A naar B te gaan maar ook om van de buitenwereld te genieten. Afgelopen Pinksterweekend was me al opgevallen dat mensen in een auto, terwijl ze door de zelfde prachtige natuur bewegen als "de wandelaar", daar heel anders bij kijken; ze kijken net zo verveeld alsof ze TV zitten te kijken. Het deed me denken aan Hermann Hesse die in het boek "Narziss und Goldmund" opmerkt dat de gelaatsuitdrukking van een vrouw op het toppunt van sexueel genot de zelfde is als die bij de pijn van de bevalling. Het verband is misschien niet zo eenduidig, maar voor mij zijn TV kijken en in de auto door de natuur rijden gelijk(on)waardig; je zit maar door een glaassie te kijken, gewoon surrogaat dus.
Thuisgekomen lag er een boek bij mijn post van de Stichting Bio-Wetenschappen en Maatschappij met de titel, (vrij naar Ludwig Feuerbach "der Mensch ist was er isst") Je bent wat je eet. Een boek waarin vooral door Wageningse wetenschappers over voedsel wordt geschreven. Het stond me inhoudelijk behoorlijk tegen; het woord smaak(beleving) komt niet voor en voedsel wordt toch vooral gezien in de medische en de industriële sfeer. Veiligheid, ingrediënten, gezondheidsclaims, cholesterol, zout, kortom gevaren van voeding terwijl in mijn beleving voeding een genoegen des levens is, zij het wel met mate genuttigd.

Geen opmerkingen: