26 juni 2011

"Het onderzoek" van Philippe Claudel

Tja, wat moet ik van dit boek zeggen. Het kon me niet pakken; het riep bij mij de zelfde sfeer op als Bordewijk met "Bint", George Orwell met "1984", maar vooral met Kafka, dus erg onwezenlijk. Volgens recencies is het een allegorie en een waarschuwing tegen een ontmenselijking van de menselijke samenleving, maar volgens mij is Philippe een beetje door z'n stof heen en is dit een werk waar hij later vast niet erg trots op zal zijn.
Laatst was ik weer eens in de bieb en zag het boekje liggen bij de recente aanschaffingen. Na het verslag van Brodeck dat ik heel erg goed vond, wilde ik nog wel eens wat van hem lezen en nam het daarom mee. Viel me een beetje (erg) tegen eerlijk gezegd. Zal nog eens wat eerder werk van hem ter hand nemen.

Geen opmerkingen: