13 juni 2011

Bibliotheek of www.Boekwinkeltjes.nl

Normaliter leen ik mijn boeken steeds van of via de bibliotheek Bilthoven. Als een boek niet voorhanden was dan kon ik het meestal wel van een andere bibliotheek verwerven via de eigen bibliotheek of zelfs tegen een luttele bijdrage van een verre bibliotheek. Maar dat is nu allemaal veranderd merk ik tot mijn spijt. In de eerste plaats is het een technisch zeer ingewikkelde zaak geworden om überhaupt bij een pagina voor reservering te komen; en ben je daar aangeland en wil je een boek reserveren, dan is het bedrag aanzienlijk geworden, 5 euro per boek. En dan het voor mij altijd zo ergerlijke dat je een boek maar drie weken mag lenen en dan wel kunt verlengen. Maar vergeet je dat dan word je direct beboet. Met een dergelijk reserveringsbedrag heb ik een meer dan lichte voorkeur voor de aanschaf van boeken via www.boekwinkeltjes.nl; kost vaak verrekte weinig (in ieder geval minder dan 5 euro) en je kunt het boek zo lang in je bezit houden als je wilt, het boek wordt tenslotte je eigendom nietwaar.
Dergelijke boeken neem ik vaak mee op vakantie en gooi dan onderweg de gelezen pagina's gewoon weg. Anders loopt je huis ook helemaal vol met oud papier (dat is de belangrijkste reden dat ik liever via de bieb dan via de boekwinkel boeken lees); dat zijn uitgelezen boeken tenslotte toch? Of vindt u mij nu een barbaar die op schandalige wijze omgaat met de cultuurschat die boeken natuurlijk toch vertegenwoordigen.

Geen opmerkingen: