20 juni 2011

Bezuiniging op natuurbeleid

Overal verontruste geluiden of het nu de cultuur betreft of het natuurbeleid.Wel realiseert vrijwel iedereen zich dat er bezuinigd moet worden, in dit geval vanwege het financieel wanbeleid, niet veroorzaakt door burger of regering maar door de financiële wereld; de aasgieren van de hedgefondsen, griezelige speculanten en zichzelf bonussen toekennende bankboeven hebben het systeem omver getrokken zoals in de jaren 20 van de vorige eeuw. Dat realiseert niet iedereen zich, dus heeft "de regering" het voorrecht om de "Zwarte Piet" te krijgen. Die hakt er fors op in, zodanig dat, aldus zeggen van onze jeune premier, rechts Nederland haar lippen erbij aflikt. Ik weet niet of dat laatste waar is maar het valt mij op dat er, afgezien vanuit de verschillende sectoren zelf, weinig protest opklinkt tegen de bezuinigingen. Ik heb nog geen publiek horen mopperen dat het nu niet meer naar de concerten van Schönberg kan luisteren of naar experimenteel toneel kan gaan kijken. Of dat er geen regionaal orkest meer is binnenkort.
Maar ook de sector die mij zo ter harte gaat, de ecologische, zeg natuursector, wordt stevig met de botte bijl bewerkt. En vind ik dat nou zo'n ramp? Natuurlijk wel voor de mensen die hun baan daardoor gaan verliezen, dat is altijd sneu, maar gezien de relatief lage werkloosheidscijfers in dit land komen deze mensen wel weer aan de slag. Voor de natuur en met name de ecologie zie ik daarentegen niet zulke grote problemen. Die dure ecoducten hebben niet mijn voorkeur; de ecologische hoofdstructuur kan mij ook niet echt een warm gevoel verschaffen. Wèl heb ik gemerkt dat wanneer je een stuk terrein met rust laat, dat er dan vanzelf natuur ontstaat. Het mooiste voorbeeld daarvan zijn natuurlijk de Oostvaardersplassen. Maar ik heb zoveel schitterende terreinen gezien die juist zonder enig beheer de schitterendste natuur opleveren; hier bij ons inde buurt de oevers van de Biltse Grift bij de Visserssteeg; een terreintje middenin de Universiteitswijk, vol met heerlijk geurende camille en vlinders zonder dat er een natuurbeheerder aan te pas is gekomen! Dus gewoon niets doen en maar eens zien wat er dan gebeurt en wat de natuur er zelf van maakt; trek er een paar paden doorheen voor de bezoekers. De grondwaterstand niet meer actief verlagen en geen vergif gebruiken in de omgeving is belangrijker dan ecoducten of duur en ingewikkeld beheer ben ik van mening. Dat is vast een stuk goedkoper!
En er zijn nog meer sectoren waar je beter niets kunt doen dan allerlei dure onzin; denkt u zelf maar eens na over de sector waarin u werkzaam bent (geweest).

Geen opmerkingen: