23 juni 2011

Joseph Conrad

Een advies uit een ander boek; een naam die ik al zo vaak had vernomen: Joseph Conrad. Dus de bibliotheek langs en daar lag natuurlijk niets van deze schrijver. Op de tafel met nieuwe boeken ligt vooral "fantasy", Dan Brown en consorten vinden ruim aftrek, maar voor "ouderwetse schrijvers" wordt steeds minder ruimte verschaft tot mijn leedwezen. Dus boekwinkeltjes.nl naar de mij inmiddels vertrouwde tweedehandsboekhandel "Opa Bram", uit Winschoten.
Conrad is van oorsprong Pool, maar na een lange periode als zeeman neergestreken in Engeland. Op de achterflap staat dat hij maar gebrekkig Engels kon spreken maar zich er daarentegen literair gesproken bijzonder goed in kon uitdrukken. Inmiddels heb ik een eerste kort verhaal van hem gelezen; ik ben erg onder de indruk van de emotionele uitdrukkingsvaardigheid van Conrad. De intensiteit waarmee hij de menselijke emotie kan beschrijven ken ik ook van Balzac.

Geen opmerkingen: