26 september 2024

Reünie na 60 jaar PROIRA

 

Karakteristiek plekje in Rotterdamse wijk

Het was in 1964 dat een stel studenten het dispuut PROIRA oprichtten. 2 of 3 voortrekkers uit het oude dispuut ROSTRA, Alef Kluiver en Paul Scheelbeek met name en daarnaast de studenten die na de ontgroeningstijd hadden besloten aan te sluiten bij dit nieuwe dispuut. Het gebeurde in een zaal in een gelegenheid te Lunteren, aldus het oude notulenboek dat nog ergens bij een van de oud-leden moet rondslingeren, de Goudsberg in Lunteren. Ik heb dat zelf niet meegemaakt omdat ik pas in 1965 aan de studie begon. Destijds voelde ik mij tijdens de groentijd direct thuis in dit dispuut vanwege de vriendensfeer die er hing, ik voelde dat direct. En dat heeft grappig genoeg stand gehouden zij het dat het dispuut als daadwerkelijke organisatie haar tweede lustrum niet eens gehaald heeft bij mijn weten, maar de vriendenkring is gebleven. 
Een poos geleden kreeg ik een uitnodiging om deel te nemen aan een stadswandeling in Rotterdam met daarop volgend een reünie ten huize van de initiator. Tot nu toe hadden de reünies vooral plaats gevonden ten huize van "Aart en Marleen" maar nu had Rommy het initiatief genomen om een wandeling te combineren met reünie. En terwijl ik dit bloggie schreef bedacht ik mij dat het toch feitelijk niet te geloven is dat deze happening ook daadwerkelijk plaatsvond vrijwel exact 60 jaar nadat het boven aangehaalde initiatief is genomen. Van die eerste groep is niemand meer actief betrokken bij het kluppie, Lex en ik zijn de oudstejaars die nog af en toe deelnemen. 
Het was een fijne wandeling die door de echtgenoot van Rommy van informatie werd voorzien, door voor de meesten van ons onbekende buurten van Rotterdam. Ik vond het echt heel bijzonder om de verschillen en overeenkomsten te zien met andere stedenbouw mij enigszins bekend uit andere steden. 
En de reünie was echt weer heel bijzonder. Zo'n duidelijke saamhorigheid straalde uit het gezelschap. Echt heel fijn.

Geen opmerkingen: