Zelfportret van Chris Beekman |
In mei ging ik na het bezoek aan het van Gogh museum nog door naar "de buren", het Stedelijk Museum speciaal voor de expositie van "De Stijl".
Chris Beekman was met nadruk aanwezig, althans zijn naam en zijn werk; hij is een beetje in de schaduw van de beweging terecht gekomen. Hij wenste temidden van het grote tumult van WO I en de grote sociale onrust in latere jaren de kunst minder experimenteel te doen zijn maar veel meer gepolitiseerd en figuratief ten dienste van het proletariaat. Een schilderij met een dramatische expressie vond ik ten voeten uitdrukken wat hij bedoelde. Nogal schril in tegenstelling met de abstracte kunst van de anderen. Overigens hing ook "De brief" van Carel Willink, alsmede een zelfportret uit jonge jaren in deze tentoonstelling. Kennelijk heeft ook deze figuratieve meester bij uitstek ooit bij "De Stijl" onderdak gevonden. Het kan verkeren zei Bredero al.
Maar er werd ook leuk werk getoond van mij onbekende schilders die kennelijk geassocieerd waren met "De Stijl" als Ferdinand Erfmann, die aldus het informatiebordje graag stoere vrouwen met dikke nekken en spieren schilderde. Nou dat was duidelijk.
Ferdinand Erfmann |
Heel anders dan ik mij werk van De Stijl had voorgesteld van het schilderij van Johan van Hell
Johan van Hell, niet echt realistisch, maar herkenbaar. Geen kleurvlakken iig. |
Maar in een hoek hing ook het schilderij Victory Boogie Woogie, netjes gereinigd en ontdaan van cellotape zoals ik het jaren geleden heb zien hangen toen er nog apart een suppoost bij stond. Dit malle schilderij werd destijds voor een fenomenaal hoog bedrag aangeschaft onder groot protest van de NLse bevolking. En nu hangt het daar in alle rust, zoals het hoort.
Victory Boogie Woogie van Mondriaan |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten