Fietsen is nou niet bepaald een liefhebberij van mij; van huis naar station, vooruit, maar voor langere afstanden ga ik liever wandelen of met het OV. En zelfs hier in ons relatief kleine dorp met die korte stukjes verbaas ik mij over wat ik zo om me heen zie, hoor en ruik.
De zogenaamde snorscooters; enorme bakbeesten die ondanks een kleincylindrische motor (ik vermoed nog steeds 50 cc net als vroeger) een enorme snelheid halen en dat met hunblauwe bordjes achterop ook doen over fietspaden waarop ook moeders met kinderen fietsen. En afgezien van dat ze gewoon uiterst gevaarlijk zijn op de fietspaden stinken ze ook met hun vieze (dat dat nog mag?!) tweetakt motoren. Wat stank betreft doet de alleraardigste postbode van de buurt erg zijn best; zijn pruttel tweetaktmotor stinkt, maakt kabaal en zet hj zelfs niet uit als hij niet rijdt. Maar .... een aardige kerel. Sommige snorscooters zijn daarentegen voorzien van elektrische aandrijving en die stinken niet, maar die hoor je ook niet, zodat je je rotschrikt als ze passeren. Het is ook altijd wat voor deze oude zeurpiet.
Varoegig, was het "heel anders"; ik had ook een brommer in mijn tienerjaren en die eerste, mijn Berini M24 was bepaald geen snorscooter, hoewel hij tweetakt was, stonk en geweldig veel kabaal kon maken als de pakking naar de knalpijp weer eens kapot was of de knalpijp er zelfs wel eens vanaf was getrild (had ik niet gemerkt omdat de pakking stuk was?! Dat ouwe kreng, met Puchstuur kon nog verschrikkelijk hard rijden ook; had geen versnellingen, duurde dus lang voordat hij op gang was, maar dan kon ie toch hard; levensgevaarlijk zeg ik nu, meer dan 3 keer zo oud ha ha. En ik reed nog zonder helm ook; "hoefde" niet in die tijd!
Later kocht ik een viertakt Honda; kon ook niet zo hard, maar de 45 km/hr haalde hij wel; met valhelm. Daarop reed ik tijdens een vakantietrip in 1968 van Amsterdam naar Schoorl door Wormerveer, over de provinciale weg. Je mocht buiten de stad 40 km/hr rijden en ik reed 44 km/hr en werd daarvoor zelfs beboet!
Ach, met het ouder worden lijk je je ook wel meer op te winden over "wantoestanden" en "wangedrag" van medeweggebruikers; zo ergert het me erg dat in ons dorp de hand niet meer wordt gehouden aan het rechts houden op de fietspaden. In De Bilt heb je veelal aan beide zijden van de weg een fietspad; kan gewoon niet beter en dan toch aan de verkeerde kant. Die agent uit Wormerveer zou dat wel aangepakt hebben ha ha!
De zogenaamde snorscooters; enorme bakbeesten die ondanks een kleincylindrische motor (ik vermoed nog steeds 50 cc net als vroeger) een enorme snelheid halen en dat met hunblauwe bordjes achterop ook doen over fietspaden waarop ook moeders met kinderen fietsen. En afgezien van dat ze gewoon uiterst gevaarlijk zijn op de fietspaden stinken ze ook met hun vieze (dat dat nog mag?!) tweetakt motoren. Wat stank betreft doet de alleraardigste postbode van de buurt erg zijn best; zijn pruttel tweetaktmotor stinkt, maakt kabaal en zet hj zelfs niet uit als hij niet rijdt. Maar .... een aardige kerel. Sommige snorscooters zijn daarentegen voorzien van elektrische aandrijving en die stinken niet, maar die hoor je ook niet, zodat je je rotschrikt als ze passeren. Het is ook altijd wat voor deze oude zeurpiet.
Varoegig, was het "heel anders"; ik had ook een brommer in mijn tienerjaren en die eerste, mijn Berini M24 was bepaald geen snorscooter, hoewel hij tweetakt was, stonk en geweldig veel kabaal kon maken als de pakking naar de knalpijp weer eens kapot was of de knalpijp er zelfs wel eens vanaf was getrild (had ik niet gemerkt omdat de pakking stuk was?! Dat ouwe kreng, met Puchstuur kon nog verschrikkelijk hard rijden ook; had geen versnellingen, duurde dus lang voordat hij op gang was, maar dan kon ie toch hard; levensgevaarlijk zeg ik nu, meer dan 3 keer zo oud ha ha. En ik reed nog zonder helm ook; "hoefde" niet in die tijd!
Later kocht ik een viertakt Honda; kon ook niet zo hard, maar de 45 km/hr haalde hij wel; met valhelm. Daarop reed ik tijdens een vakantietrip in 1968 van Amsterdam naar Schoorl door Wormerveer, over de provinciale weg. Je mocht buiten de stad 40 km/hr rijden en ik reed 44 km/hr en werd daarvoor zelfs beboet!
Ach, met het ouder worden lijk je je ook wel meer op te winden over "wantoestanden" en "wangedrag" van medeweggebruikers; zo ergert het me erg dat in ons dorp de hand niet meer wordt gehouden aan het rechts houden op de fietspaden. In De Bilt heb je veelal aan beide zijden van de weg een fietspad; kan gewoon niet beter en dan toch aan de verkeerde kant. Die agent uit Wormerveer zou dat wel aangepakt hebben ha ha!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten