En inderdaad, die verre toekomst is nu duidelijk aangebroken, vandaag code rood als waarschuwing voor de extreem hoge te verwachten temperatuur die veroorzaakt wordt door de almaar stijgende CO2 concentratie in de atmosfeer; inmiddels 40% hoger dan in het holoceen voor de industriële revolutie. En de uitstoot van CO2 heeft nog niet eens haar hoogtepunt bereikt, de Homo Sapiens, de wetende mens gaat onverdroten voort met haar uiteindelijk misschien wel zelf veroorzaakte ondergang, kijk maar eens naar de condensstrepen hedenmorgen in de stralende ochtendlucht van wat waarschijnlijk de warmste dag, ooit in ons land gemeten zal worden. U lezer weet vast wel waardoor die strepen worden veroorzaakt?!
26 juni 2026
En "we" gaan gewoon door
vanmorgen om 5 uur werd ik uitgerust wakker, Roos lag nog heerlijk te slapen, ik ging op het achterbalkon genieten van de koele ochtendlucht. Kopje koude thee, bammetje en verder lezen over de door mij zo bewonderde Alexander von Humboldt. Wat een kerel, die ruim 200 jaar geleden zijn wetenschappelijk en poëtisch geïnspireerde ontdekkingsreizen maakte in Zuid Amerika. Ik lees, herlees en leze nog het fantastische boek van de pen van Andrea Wulf over deze bijzondere man. Alexander was de man die de intensieve samenhang van de natuur "ontdekte", althans besefte, bij die tocht door vaak ongerepte natuur. Daarbij nam hij overigens ook de invloed van de mens op de natuurlijke processen waar en voorspelde niet veel goeds voor de verre toekomst.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten