24 oktober 2011

Aladdin petroleum kachel

De aladdin kachel van Roos bij de WVT bazar

Waarschuwing: alleen gebruiken in goed geventileerde ruimten.
Lien en ik trouwden in 1969, een tijd van forse woningnood; de babyboom generatie werd groot en zocht eigen woonruimte. Mijn oude vriend Bram en zijn vrouw Marijke en baby Anneke woonden op de Jacob van Lennepkade. Marijke had bij een boekhandel in die buurt een kleine annonce gezien dat iemand een zolderkamer te huur had op de Overtoom, voor 80 gulden per maand, niet echt duur. Maar het was ook eigenlijk net niks vind ik nu. Een tochtige zolderkamer, vier hoog, met zeer primitieve electriciteits voorziening en primitieve water voorziening. Ach, die eerste weken waren prima, maar zodra de winter aanbrak werd het toch wel erg onaangenaam, vooral koud en vochtig. 
We stookten, u raadt het al, met zo'n Aladdin kachel, ook 'snachts terwijl we lagen te slapen. Nu, op middelbare leeftijd, sadder and wiser zal ik maar zeggen, krijg ik het er benauwd van dat we dat hebben gedaan. Verstikkingsgevaar en brandgevaar op die vreselijke zolder. Daar moest ik steeds aan denken als ik deze Aladdin kachel bij Roos op de logeerkamer zag staan. Ze had hem ooit ergens op een rommelmarkt gekocht gewoon vanwege de industriƫle schoonheid van het apparaat. Maar voordat ik het door had was hij ingeleverd bij de WVT voor de jaarlijkse bazar. Daar heb ik hem nog snel gefotografeerd voor deze Blog.
Posted by Picasa

2 opmerkingen:

Roos zei

Voor deze foto ben ik je heel dankbaar want inderdaad, ik ervaar deze kachel als een 'thing of beauty'. Gebruikt heb ik hem nooit, ik piekerde er niet over. Hij was om naar te kijken.
Bea K. had er ook zo eentje, wel om te gebruiken, maar die zag er heel wat roestiger uit.

Anoniem zei

Ik heb precies zo.n zelfde kachel en gebruik hem op de camping.Lekker warm.Maar ik stook maar 1 uur per keer en dan moet ie uit ivm gassen