06 september 2020

Het is oogsttijd

Brederode stoofpeertjes

 Roos heeft in haar tuin een behoorlijk stuk als moestuin ingericht. Er staat boerenkool, bieten, bonen, rabarber, fazantenbessen, hop, tomaten, frambozen en nog een paar struiksels. Vooral de boerenkool en de bonen leveren enorme hoeveelheden maar ook de bieten mogen er wezen. Veel is uit zaad opgetrokken waaronder de boerenkool en de rabarber; ik sta gewoon versteld hoe goed alles gelukt is; de tomaten zijn zelfs spontaan uit de grond gekomen uit keukenafval dat Roos had ondergespit; het is een wonder alles bij elkaar.

Vanmorgen heb ik geoogst van de boerenkool; de onderste bladeren mocht ik meenemen; het was een behoorlijke zak vol zelfs na het afritsen van de hoofdnerf. Je kon nauwelijks zien dat ik er van geoogst had. Er hingen ook nog wat verloren boontjes aan de staken; die mocht ik eveneens meenemen. In mijn rugzak had ik al met al dus appels en stoofperen van de wandeling van gisteren plus bonen en boerenkool; het is oogsttijd. Kunnen we wel weer een paar dagen van eten.

Geen opmerkingen: