10 oktober 2018

Grünewald in Colmar

Eén van de vele middeleeuwse
panden in prima staat.
In april waren we met Phileas in Toscane; een echte cultuur reis met gids Joris. Tijdens de reis sprak ik hem aan over "de kruisiging", geschilderd door Grünewald. Joris had dit beroemde schilderij, dat oorspronkelijk afkomstig was uit een klooster wel gezien en wist dat het heden in een museum in Colmar te bezichtigen was. Toen ik dan ook hoorde dat de bridge reis van H&W c.q. Dekker bridge reizen ook naar Colmar zou gaan, was ik helemaal om! Dat gaan we doen en alzo geschiedde. Dit schilderij was voor mij doorslaggevend om deze reis te gaan doen. Ik was dan ook wel heel benieuwd en het viel niet tegen!
Dus met de bus naar Colmar, schitterend middeleeuws stadje in de Elzas. Eerst genoten we van het stadsschoon. Intussen kochten we nougat, een olijfhouten deegroller en dronken we koffie. We raakten niet uitgekeken; zo'n mooie middeleeuwse stad heb ik niet eerder gezien.
En dan museum Unterlinden met het beroemde altaarstuk; mensen kinderen, ik kan er niet over uit; ik bleef ernaar kijken. Terecht wordt dit als een heel bijzonder kunstwerk beschouwd.
Feitelijk was dit kunstwerk de aanleiding voor het
deelnemen aan deze reis. Viel bepaald niet tegen!
We hadden niet veel tijd meer, dus geen restaurant lunch deze reis; een broodje en nog wat door een winkel straat gelopen en daar een trui voor mij gekocht (kadootje van Roos, waarvoor dank) en Roos kocht nog een kleurrijk vest/jasje voor zichzelf. Snel naar de bus.

Geen opmerkingen: